ماجرای تلخ مخدوش کردن اسکناس در جامعه ایرانی
محل تبلیغات شما


ورود اعضا


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




میزان رضایتمندی شما از مطالب سایت:





تبليغات
محل تبلیغات شما

پول وسیله مبادله در بین انسان‌ها در جوامع مختلف به حساب می‌آید و دنیای مدرن به‌وسیله این ابزار دچار تحولات گسترده‌ای شده است.

پول هر کشوری نشان از قدرت اقتصادی آن دارد و ارزش هر واحد پول به عوامل مختلفی بستگی دارد که بر شئون مختلف موضوعات اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

عوامل اقتصادی بدون شک نقش تعیین‌کننده‌ای در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی، نظامی و... دارند و اقتصاد پویا و کارآمد عامل اصلی حرکت رو به جلو و توسعه جوامع مختلف است.

پول پس از طی کردن مراحل ابتدایی ساخت که گذار از ضرب سکه و استفاده در موارد محدود بوده به مرحله جدید یعنی چاپ  اسکناس و سپس معاملات الکترونیکی رسیده است.

پول به عنوان یک سند ملی باید همواره به نحو شایسته مورد مراقبت قرار بگیرد و نحوه نگهداری از این سند ارزشمند نشان از میزان آگاهی و دانش افراد دارد.

وجود اسکناس‌هایی که زمان زیادی از چاپ آن نگذشته، اما دچار فرسایش عجیبی شده، نوشتن  یادگاری و لیست خرید بر روی این سند ملی و مخدوش کردن آن و پاره شدن و چسباندن آن با روش‌های مختلف همه و همه نشان‌دهنده این است که اغلب مردم در کشور ما به ارزش واقعی این سند ملی واقف نیستند.

بی‌توجهی به دوام و ارزش پول کشور از سوی اغلب افراد جامعه نشان می‌دهد در این مورد نیز همچون بسیاری از موارد دیگر فرهنگ‌سازی خوبی صورت نگرفته است.

مخدوش کردن اسکناس‌ها موجب کوتاه شده عمر آن و خارج شدن از چرخه معاملات در جامعه می‌شود که این نیاز به چاپ اسکناس را تشدید می‌کند و این موضوع اثرات نامطلوبی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: پارگی پول مدت زمان دوام اسکناس را پایین می‌آورد.

سهراب دل‌انگیزان با اشاره به اینکه پول یک سند رسمی دولتی است، بیان داشت: مخدوش کردن پول و اسکناس موجب خارج شدن آن از اعتبار می‌شود.

دل‌انگیزان فرسایش زودهنگام پول را ناشی از مشکلات فرهنگی و فقدان آموزش در جامعه دانست و افزود: برای احترام گذاشتن به پول ملی باید به مخدوش کردن اسکناس واکنش نشان داده شود.

وی مراقبت از پول را وظیفه همگانی بیان کرد و یادآور شد: افرادی که پول را مخدوش می‌کنند، خواسته یا ناخواسته به پول مملکت توهین کرده‌اند و مراجع قانونی می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

این استاد دانشگاه ارائه آموزش به افراد جامعه را راه‌کاری مهم برای جلوگیری از مخدوش کردن پول برشمرد و گفت: افراد جامعه در یک پروسه آموزشی متوجه می‌شوند که مخدوش کردن اسکناس چه صدماتی به‌دنبال دارد و در زندگی شخصی آن‌ها نیز اثرگذار است.

این اقتصاددان تاکید کرد: ارائه دانش در مورد صدمات ناشی از مخدوش کردن پول موجب می‌شود چنین عملی به یک تابو در جامعه تبدیل شود و این موضوع دوام پول را بالا می‌برد. 

*مخدوش کردن پول به اقتصاد کشور لطمه می‌زند

وی امتناع بانک‌ها از پذیرفتن پول‌های مخدوش را راه‌حلی برای جلوگیری از فرسایش زودهنگام این سند ملی عنوان کرد و افزود: سالانه رقم سنگینی برای چاپ پول به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود و این اثرات نامطلوبی در جامعه به‌دنبال دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: پارگی پول ناشی از ارزش آن است و فرهنگ استفاده از پول نیز در این موضوع دخیل است.

کیوان کاشفی با بیان اینکه پول در کشورهای پیشرفته پایه قوی دارد، تصریح کرد: اسکناسی که ارزش زیادی داشته باشد، نیاز به حمل اسکناس زیاد را کمتر می‌کند.

این مسئول نحوه پرداخت الکترونیکی را جایگزین مناسبی برای پرداخت نقدی دانست و بیان داشت: طی چند سال اخیر اقدامات خوبی در کشور ما در این زمینه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: چاپ بدون پشتوانه اسکناس موجب تورم می‌شود و باید نرخ تورم به منطقی و قابل کنترل باشد و در این‌صورت می‌توان اسکناس‌های بزرگ‌تر چاپ کرد. 

*ارائه آموزش برای جلوگیری از مخدوش شدن اسکناس

کاشفی چاپ پول و جابه‌جایی اسکناس‌های مستهلک را نیازمند صرف هزینه‌های زیاد دانست و اعلام کرد: برای جلوگیری از مخدوش کردن عمدی پول توسط برخی از افراد باید آموزش‌های لازم در جامعه ارائه شود.

یک کارشناس ارشد اقتصاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: چگونگی‌ نگهداری‌ از اسکناس‌ به مسئولیت‌پذیری‌ افراد در حفظ‌ و نگهداری‌ این سرمایه‌ ملی‌ بستگی‌ دارد و اطلاع‌رسانی‌ و شفاف‌سازی‌ نسبت‌ به‌ هزینه‌ها و صدمات‌ وارده‌ موجب افزایش عمر اسکناس‌ می‌شود.

زهرا آقایی ادامه داد: پایین‌ بودن‌ فرهنگ‌ استفاده‌ از اسکناس‌ در ایران و فرسوده‌ شدن‌ آن‌ها، هر روز بر تعداد اسکناس‌های‌ فرسوده در کشور‌ اضافه می‌کند.

به گفته این اقتصاددان، افزایش سرعت گردش پول و یا به اصطلاح دست به‌دست شدن پول یکی از نشانه‌های وجود تورم در هر اقتصادی محسوب شده که موجب کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

آقایی بیان داشت: افراد با لحاظ انتظارات تورمی در رفتارهای خود در تلاش برای تبدیل پول به کالاهای جایگزین و بادوام برای جلوگیری از اثرات کاهش ناشی از ارزش پول به‌عنوان یکی از دارایی های خود هستند و به همین دلیل با این کار خود، سرعت گردش پول را در جامعه افزایش می‌دهند.

وی با توجه به وجود نقدینگی سرگردان در بازار و از آن‌جایی که در کشور بیشتر مبادلات مالی به‌صورت نقدی و از طریق اسکناس‌های کاغذی انجام می‌شود، این امر موجب شده تا خودبه‌خود هزینه‌های بالایی در خصوص امحای اسکناس‌های کهنه بر کشور تحمیل شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سالیانه در کشور براساس اعلام بانک مرکزی میلیاردها تومان صرف تولید اسکناس‌های نو و امحای اسکناس‌های کهنه می‌شود. 

*پرداخت الکترونیک جایگزینی مناسب برای پرداخت نقدی پول است

وی ترویج فرهنگ و بیان مزایا و کارکردهای مختلف استفاده از پول‌های الکترونیکی در بین شهروندان در خصوص پرداخت‌های آسان‌تر و امنیت بیشتر در جابه‌جایی این کارت‌ها در کاهش هزینه‌های فوق را دارای نقش به‌سزایی دانست.

یک شهروند کرمانشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: پول نماد کارآمدی اقتصاد یک کشور است که همه افراد جامعه باید در حفظ و نگهداری از آن دقت کنند.

رضا محمدی به سیمای ناخوشایند اسکناس‌های مخدوش و فرسوده اشاره کرد و افزود: از بین بردن پول در واقع از بین بردن یک سند ملی است که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

ارائه آموزش و وضع قوانین بازدارنده در جامعه برای جلوگیری از فرسایش پول می‌تواند کارساز باشد و پایین آمدن عمر پول و چاپ اسکناس اثرات نامطلوبی در جامعه و اقتصاد جامعه بر جای می‌گذارد، بنابراین همه باید خود را در قبال نگهداری مناسب از پول مسئول بدانند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


RSS

Powered By
loxblog.Com